sanzo Ovi aspekti mogu bit dobri i loši kako kažeš, ali postoji i cijeli spektar između toga. Lako je reć da TLOU2 ima dobro grafiku a Life of Black Tiger nema, ali kako ćeš odredit razliku sa Tsushimom? Koja je od njih "bolja" i po kojoj skali to misliš odredit? Ovisno o senzibilitetu igrača tu ocjena može varirat jako puno, Nešto što je tebi lijepo, drugoj osobi može bit odbojno. Glazba i voice acting so još gori šta se toga tiče. Kako ćeš kvantificirat da li je prava glazba puštena u pravom trenutku i time podigla dojam neke scene? Kako znaš za koga i na koji način je napravljen voice acting? Naši senzibiliteti oko toga su uglavnom usklađeni sa američkom produkcijom, ali nije u cijelom svijetu isto. Kako možeš objektivan kriterij uzet u tom slučaju?

Nisam niti rekao da je riječ o binarnom odabiru i da je stvar toliko jednostavna. Mogao sam se raspisati u još stotine riječi da uđem u detalje, no čovjek bi očekivao da nije potrebno stvarno apsolutno svaku sitnicu raspisati.

Gledaš grafiku. Kreneš oko toga valja li generalno ili ne. Gledaš onda sitnice, gledaš dolazi li do clippinga, gledaš jesu li animacije lica dobre, gledaš jesu li sinkronizirane s onime što se govori, gledaš jesu li animacije tijela fluidne ili barem konzistentne s dizajnom igre, gledaš ima li tearinga, gledaš ima li .

Zvuk. Gledaš postoji li uopće zvuka u okolini. Gledaš koliko je prisutna glazba. Gledaš je li nametljiva dijalogu. Gledaš odstupa li drastično od scene (naravno da možeš procijeniti odgovara li heavy metal akcijska glazba nekoj romantičnoj, tonom intimnijoj i smirenoj sceni). Gledaš ponavlja li se stalno ista glazba ili je OST raznolik, gledaš je li glasovna gluma uvjerljiva (ako ne možemo o tome suditi, onda nema ni dobrih i loših glumaca), gledaš skače li dijalog s teme na temu, koristi li lijene klišeje unutar razgovora poput: "In english, please?", kad god netko kaže nešto tehnički zahtjevno, gledaš odgovaraju li tonom reakcije likova ili se vidi da su snimljeni u odvojenim kabinama u različitim periodima. Postoji spektar i pozicija na tom spektru se definira detaljnom analizom.

Najgore od svega, kako ćeš kvantificirat i opisat koliko je igra zabavna? To je vjerojatno najvažniji aspekt svake igre, a ne možeš do toga doć čistim brojevima i analiziranjem. Često stvari koje potpuno odstupaju od pravila i normi koje su do sada u nekom žanru postavljene ispadnu iznimno zabavne.

Ali… Neću kvantificirati zabavu… Ja mogu reći da je meni bilo zabavno, ali to apsolutno ništa ne vrijedi jer meni Dark Souls nije zabavan, a mnogima je. I to nimalo ne govori o kvaliteti igre, nego o mom ukusu. Govorit ću o gameplay loopu i o tome koliko mi je dugo trebalo da ga počnem primjećivati, govorit ću o tome kako funkcioniraju određeni aspekti gameplaya, usporedit ću sa sličnim igrama i govoriti o tome na koje igre najviše podsjeća, govorit ću o dizajnu levela, dizajnu neprijatelja, raznolikosti, scenariju borbe. Govorit ću o hrpetini toga što ne dobiješ iz trailera, nego višesatnim igranjem igre.

Igre jesu skup nula i jedinica, ali su istovremeno i više od toga. Ako ih ocjenjuješ samo kao prvo nisi obuhvatio cijelu sliku, a što više osobnog dojma uneseš u svoju ocjenu to si dalje od objektivnog. Ne kažem da je nemoguće napisat objektivnu recenziju, već da bi takva recenzija bila beskorisna za većinu igrača i mogla bi se svest na "Igra funkcionira/ne funkcionira". To je izvještaj koji QA da developerima.

Opet se uzima da sam rekao da je samo to ono što vrijedi. Isticao sam da igre nisu samo umjetnost, već da iza njih stoji i matematika. Recenzija igre bi na kraju trebala reći jednu jedinu i najbitniju stvar. Je li ta igra vrijedna novca ili nije. Za takvo što, suhoparni je pristup najbolji. Začinit ćeš ga s načinom pisanja, ali nećeš govoriti da ti se nešto svidjelo i da je stoga to i dobro. To je ono od čega smo krenuli u čitavoj raspravi i to je ono što ide kontra kritičkog razmišljanja. Meni je jedna od najdražih serija Sons of Anarchy. To ne znači da je ujedno i jedna od najboljih serija ikada. To samo znači da mi se svidjela. Gotovo.

Na kraju krajeva, ako smatram da nešto nisam sposoban recenzirati, ja to ne recenziram. Ne bi bio prvi put. Znam kada nešto ne znam i prepuštam onima koji to znaju. Da više ljudi to prihvati, možda bi i recenzije bile kvalitetnije, a ljudi ne bi pravdali nedostatak kritičkog razmišljanja iza ideje da je sve na svijetu subjektivno.

    Bravo za prebacivanje u novu temu.

    Fico Recenzija igre bi na kraju trebala reći jednu jedinu i najbitniju stvar. Je li ta igra vrijedna novca ili nije.

    Mislim da se nikako ne mozemo slozit jer pocinjemo od suprotne ideje. Da li je igra vrijedna novca ne bi trebalo uopce ulazit u obzir pri pisanju recenzije, inace ista ima rok trajanja od jedva par mjeseci. Ti pokusavas kvantificirat da li ces za igru dat X kn, ne da li je igra dobra. Po toj logici f2p igre su sve od reda u konkurenciji za najbolju igru ikad jer besplatno dobijes sadrzaj, bez obzira kakav bio.

    Brijač ovakav, Brijač onakav, a evo zbog Brijača se stvori ovakva dobra tema 😆

    Igre su proizvod za zabavu, shodno tome recenzije su u teoriji dobar alat koje će ti reći trebaš li za tu zabavu napraviti preorder po cijeni od 80€ (150 ako kupuješ figurice od najjeftinijeg Kineza) ili potrošiti na cdkeys.com 5$ i biti ponosan zbog toga koliko pomažeš developeru za njegov trud, štiteći svoj novčanik jer su od drugih već dovoljno zaradili.

    U praksi jedine objektivne recenzije su agregati poput Meta/Open Critica kojima će igrači također kontrirati jer što će njima neki elokventni kritičari na internetu govoriti što valja, a što ne. Ipak je svaki Call od Duty mužnja love, a Ubisoft još uvijek radi iste igre kao prije 15 godina.

    Objektivno se možemo složiti da neki tekst na internetu o nekoj igri može preoblikovati uvjerenja prosječnog igrača temeljem YouTube videa od 10min, što je ravno šansi da netko bude open-minded prema ideji da postoji nešto što je društvo u velikoj većini doživjelo kao remek-djelo pa se zato tako i opisuje u povijesti interaktivne umjetnosti.

    IMO

    Recenzija nikad neće biti 100% objektivna jer koliko god se recenzent trudio, ta ljudska komponenta postoji pa shodno tome i doza subjektivnosti. Što uopće nije ni loše samo po sebi.

    A pretvorit to u nešto objektivno možemo kvantificiranjem recenzija nečeg istog, i.e. Metacritic i ostalo. Ako je univerzalno mijenje što veće populacije da je neka igra 8 od 10. Onda očito objektivno jest ta igra za 8 od 10. Iako uvijek ima anomalija kao review bombing, al mislim da se to da korigirati ili ih staviti u kategoriju "izdvojenice" ili sumnjive vrijednosti. Skoro na isti način kako nećemo nasjedati na prosječno vrijednost plaće, nego medijansku i slično.

    Evo jedan primjer koliko je sve to nebitno, recenzije "struke" i recenzije potrošača. Film je na trećem mjestu po zaradi ove godine, skoro na milijardi dolara.

    1 / 2

    yakuza_stinger Al prvo moram cušimu završit da demantiram Foggyja.

    S obzirom da si stavio RDR2 sa strane za sat vremena jer ti je dosadan, demantirao si ti sam sebe već u startu 🙂

    Ono čim se ja vodim kad pišem recu je 2000 pređenih igara, samo to.

      yakuza_stinger Bolje dosadan i spor uvod nego dosadna cijela igra 😉 Kad staviš igru sa strane za sat vremena, a igra traje 60-80h, to je kao da slušam Miru "nije mi odma leglo" ili kad igraš RPG pa ti kroz tih prvih sat vremena ne leži nešto. Gdje ćeš za sat vremena dat neki realan sud takvim igrama, i još gore, kak ćeš demantirat nekoga s takvim pristupom?

        foggy u biti, ubaci tu i tromost kontrola koja me odbila

        al s obzirom da pomalo retrogradno čistim backlog, vjerojatno ću i RDR2 ubacit

          yakuza_stinger Meni je sad zanimljivo kakav ćeš imati osvrt na neke od igara jer si propustio dosta od prošle generacije, zanima me hoće ti to pomutiti dojmove ili neće 🙂

            yakuza_stinger sto ces tek reci na kraj igre 😂 nesto poput toga da tanker iskljuci motore u Trsu i inercijom plovi do Rijeke

              foggy za neke igre bi mogao biti različit, to definitivno stoji. Al unatoč mom trolanju, kod pisanja mišljenja mogu probat biti što objektivniji i cijeniti ono što igra nudi i kritizirati ono u čemu fejla.

              Čak kad igram, nastojim bit skroz open minded.

              @chono jebi se sad, znači čeka me popizditis na kvadrat 😃

                @foggy jebi se i ti sad, sad si svaki post editirao i nadodao teksta, tak da sve što odgovorih, sve pada u vodu

                  yakuza_stinger Prehitar sam nekad 😃

                  yakuza_stinger kod pisanja mišljenja mogu probat biti što objektivniji i cijeniti ono što igra nudi i kritizirati ono u čemu fejla.

                  Kad planiraš odigrati Fromove igre? 😃

                  A svakako se radujem dojmovima Ghost of Assasin's Creeda, makar bi ti preporučio da ga odigraš nakon TLOU 2 kak smo i mi većinom 🙂

                  chono sto ces tek reci na kraj igre 😂 nesto poput toga da tanker iskljuci motore u Trsu i inercijom plovi do Rijeke

                  Hoćeš reći da je kraj jedno nadnaravno zen iskustvo koje ne želiš da ikada prestane? 😃

                    foggy Fromove igre bi mi bile totalni mazohizam. Nisam siguran jel' bi guštao u takvim igrama. Mislim, jedini način za saznati je da probam.

                    A za ovo Ghost of Assassin's Creed, ne znam između redaka čitam da misliš da i ja kenjam po tvojoj ocjeni? Tu sam na tvojoj strani - ako treba dodjelit nižu ocjenu, neka. Dapače, malo pooštrit kriterije ocjenjivanja nije na odmet. Ne može sve biti minimalno 8/10.