Gledajući ovih dana kako je Gran Turismo 7 doživio tragično nizak user score te da su ponukani istime u Polyphonyju odlučili doskočiti problemu (povećanje nagrada na utrkama i balasiranje grinda) izgleda da bi review bombing mogao imati smisla. Smatrate li review bombing ipak dobrim sredstvom za postizanje karakteristika igara kakve bi one prema vašem mišljenju trebale biti ili smatrate da je to odvratna praksa koju bi nekako trebalo sankcionirati?

Let's discuss

Pa vjerujem da nisu review bombani da ne bi napravili ništa tak da podržavam.

Kada bi se inace review bombali naslovi sa mikrotransakcijama i pay2win sranjima mozda bi se i to ukinulo jednom zauvijek.

Smatram da je jako korisna metoda, no da na servisima ovisi o tome da implementiraju čim transparentniju politiku korisničkih ocjena. Metacritic jednostavno nema dovoljno razrađen sustav. Od nedostatka verifikacije vlasništva igre pa do toga da nema ni potvrde provedenih sati u igri. Naravno, to je jedina alternativa s obzirom da PlayStation Store nema ni postojanje korisničkih recenzija, što je pak još gora opcija.

Steam je reagirao prilikom prve pojave review bombanja na jako dobar način. Trenutno se recenzije dijele na općenite agregirane ocjene od datuma izlaska pa do danas, dok je dodatno prikazan nedavni period ocjenjivanja. Može se provjeriti graf koji prikazuje u kojim periodima je bio kakav odnos pozitivnih i negativnih ocjena. Također, ne postoje ocjene, već samo preporuča li se igra ili ne. Ne može se ostaviti recenzija samo tako, mora se imati igru u vlasništvu i svaka je recenzija javna te prikazuje i koliko je sati odigrano ukupno, a koliki je broj tih sati bio odrađen nedavno, u puno kraćem periodu. Korisnici dodatno mogu svaku recenziju označiti je li relevantna i/ili smiješna, što omogućuje dodatno filtriranje recenzija, a broj reakcija na recenziju je uvijek dostupan pa se može iz toga izvući potencijalna relevantnost određene recenzije.

Ne može se razviti savršeni sustav recenzija, ali rekao bih da je Steamov trenutačno najkvalitetnije razrađen jer daje dovoljno podataka da potencijalni kupac ili sam razvojni tim/izdavač vidi što je znak nekog protesta, što je kritika na igrine mehanike, a što je jednostavno subjektivno preseravanje. Osim glasovanja novčanikom, review bombing je očito alternativna metoda da se da jasni glas kako ljudi nisu zadovoljni.

    Fico
    To bi bilo fer sa strane korisnika/igrača ali ono što nikako nije fer sa druge strane je što, opet, svi portali i mediji koji se bave recenziranjem imaju igru ranije i plaćeni su za 10/10 ocijene što opet nikako nije realno. Ima li ijedna AAA igra koja nije dobivala samo hvale i debelo natprosječne recenzije jer su tako plaćeni i moraju, u svrhu navlačenja igrača da kupe day 1/preorder a igra ispadne ni upola dobra?

      kauboj Kao netko tko je napisao popriličan broj recenzija za FFA u zadnjih 6 godina, a velika većina ostalih je prošla kroz moje oči kako bih ih lektorirao, mogu ti reći da nitko nije niti jednu ocjenu kupio. Recenzije tako ne funkcioniraju i da je riječ o toliko raširenoj pojavi, vjeruj mi, takva vijest bi eksplodirala svijetom čitave industrije.

      Ja ne znam koliko igara općenito dobije ocjene koje su ispod nekakvih 5/10, ako uzmemo to kao nekakvu skalu. Jednostavno je jako malo takvih igara, nebitno jesu li AAA, AA ili indie naslovi jednog čovjeka. Da ne bi bilo, Days Gone ima 72 na Metacriticu, ako se ne varam, to mi ubijek padne na pamet kao prvi primjer. Možemo govoriti o tome da postoji određena pristranost igrama određenih firmi, no govoriti o tome da je čitav novinarski svijet plaćen za ocjene je pomalo ulazak u teritorij teorija zavjere.

        Fico
        Ma ne, ovdje prvenstveno mislim na velike strane portale gdje je stvarno očito da igra to ne zaslužuje. Oni klasični memovi za svaki CoD "10/10 - it's okay". Znači svi oni portali i mediji čije će ocjene izdavači koristiti kao reklamu kako je njihova igra super i savršena.
        Ali čak je i relativno nedavno bilo za neku igru, ne mogu se sad sjetit koja je bila u pitanju, da su upitni profili (čitaj fake) ostavljali čiste 10/10 ocjene iz perspektive običnog igrača i prije izlaska igre pa su kasnije pobrisane kada je to netko primjetio i ukazao na očiti scam.

        Super tema. Često mi se ne sviđa, posebno u slučaju TLoU2 kada su bombardirali nerealnim ocjenama, ali očito ima učinka u situacijama poput ove u GTA 7. Metacritic ocjena igrača je sama po sebi nebitna, ali mediji joj napušu važnost i dogodi se pozitivna promjena poput ove danas

          Fenix Metacritic ocjena igrača je sama po sebi nebitna

          Kao i critic ocjena.

            weky sve je stvar ukusa. Ti i ja necemo istu igru jednako voliti/hejtati.
            Najlakse se sloziti kada je nesto bugovito i nedovrseno, ali sve ostalo ce uvijek biti prefencije.
            Ali cak i ako je nekom Elden Ring za 0, who cares?! Pa i ako je nekom TLoU2 za 0 who cares again?!
            Zasto su nam uopce vazne ocjene ljudi koje niti znamo niti nas treba bolit ona stvar za njihovo misljenje?!
            Ako se slozim sa tobom oko neke igre super, ako ne, ajmo dalje.
            Sta tebi znaci kao krajnjem korisniku i nekom tko je godinama u ovoj industriji ocjena kritike ili nekog xy gamera? Nista.

            Mozda da bude jasnije. Donkey i ti imate slicni ukus npr i njegove rece ti pasu, sto je tada razumljivo. Ali ne pase ti npr A Joe jer ti ukusi nisu isti.
            Meni npr pase foggy recenzije (ne jer ga volim) jer imamo slicni ukus, ali mi ne pasu Fenixove i Fliperove (ne jer ih ne volim) 10 i 9 za Stranding, RDR2, TLoU itd jer nemam ni priblizno isti ukus kao oni.
            To ne znaci da je foggy u pravu, a njih dva ne! Isto tako ne znaci da je 0 za GT7 tocna, a za TLoU2 ne jer tebi ne pase. Elden Ring se nakupio desetki, a meni ni Sekiro nije za 10 pa si mozes predociti za koliko mi je onda Elden Ring, iako ja ne volim numericko ocjenjivanje.

            @weky pa pogledao sam tvog Donkey i doslovce je rekao isto sta i ja o Elden Ringu. Lajkam lika. Samo ne znam odakle ga ti volis jer ocito gotivi Maria i druge Nintendo IP, dok ti hejtas, iako nisi u zivotu vjerojatno ni zaigrao nista njihovo.

            Ukratko, ukoliko review bombing polučuju rezultate kao ovaj put s GT7 onda itekako ima smisla. Developeri žive od igrača i igrači imaju pravo glasa, makar i vrlo negativan stav ako se osjećaju zakinuto za igru koju su platili po punoj cijeni.