Moj osvrt na World of Warcraft: Battle for Azeroth
Kako uopće i odakle započeti recenzirati sedmu po redu ekspanziju bez da se osvrnem na prijašnje ekspanzije i kako su one utjecale na BfA. Utjecaj poslijednje dvije ekspanzije (Warlords of Draenor i pogotovo Legion) se najviše osjeti u svim aspektima BfA koji pokušava spojiti najbolje iz obje.
Baština Warlods of Draenora je mission table preko kojeg i dalje prikupljamo svoj tim followera koje šaljemo na misije koje nam se nude. WoD se vodio idejom da iz svoje baze (garrisona), koju customiziramo po našim potrebama i razonodama, vodimo bitku protiv Iron Horde – kako vlastoručno tako i preko followera koje je bilo potrebno prikupiti raznim questovima, pronalascima i borbama po Draenoru a kasnije i brodovima iz vlastite luke. Interesantna ideja koja prolazi na papiru ali ne i u praksi. Misije iz mission tablea nisu bile zanimljive, kako za followere tako i za brodove, i većina igrača je težila ka cilju da followere opremi dobrim traitovima i da ih šalju samo na misije koje donose izravan gold igraču i tu i tamo neki drugi vrijedniji resurs koji su igrači obično trebali za craftanje samo da bi zaradili još više golda. Povrh svega toga, bili smo izolirani od drugih igrača u svojoj bazi i tu je jedan od glavnih aspekta MMO-a jako patio što se nikako nije smjelo dogoditi. Legion je napravio korak unaprijed i pokušao istu ideju razraditi na kvalitetniji način da uspije i u praksi. Ograničili su traitove i abilitye na followerima tako da ih je sada moguće bilo opremiti samo sa 3 komada opreme koji imaju utjecaj na izvršavanje misije a ne na bonuse i nagradu koju misija donosi a naša baza je zamijenjena sa Order Hall. Svaka klasa je imala svoj specifičan Order Hall kojoj su samo oni mogli pristupiti. Tako je postojalo posebno mjesto koje se shvaća kao vlastita utvrda iz koje se planiraju daljni napadi ali igrači nisu izolirani nego se drže kao posebna zajednica određene klase. No većina je i dalje preferirala dobri stari način druženja i AFK-anja po Dalaranu (novom, glavni hub Legiona) a igrači su opet pronašli način maksimiziranja profita preko misija sa followerima. BfA tu malo mijenja politiku i umjesto bilo kakvih baza/posebnih utvrda se opet vraća na dobar stari način koji igrači vole – veliki grad koji služi kao glavni hub ekspanzije. Prigodno pričom, grad je velik, pun igrača i u njemu se nalazi i mission table i sve ostalo što je Blizzard u protekle dvije ekspanzije pokušao malo promijeniti (dobar i zanimljiv pokušaj, pohvale za odvažnost ali nadamo se da je lekcija naučena). Za sada mission table i followeri nemaju nekakav exploit za ekspresnu zaradu golda i njihova svrha je za dobivanje reputacije, artifact powera (o tome nešto kasnije) i oslobađanje novih utvrda na Alijansinom području (Kul Tiras) i njihovo unaprijeđivanje a grad je pun igrača kao u stare dane.
No jedna od uspješnih stvari s kojima je Blizzard u Legionu eksperimentirao su world questovi iliti pametno zamaskirani daily questovi. U BfA nema značajnih promijena na tom planu – world questovi iz pojedine zone nagrađuju reputaciju koja je vezana za tu zonu (i nekada za još jednu), komad opreme, valutu ili resurs. Napredovanjem kroz kampanju na Kul Tirasu otključavaju se i world questovi na tom području tako da ih nikad neće manjkati – sve ovisi koliko ste voljni obavljati ih.
Jedan od razvikanih featura koji su pratili najavu i prigodno samu priču Battle for Azerotha je War Mode PvP sustav. Budući da se cijela najava ekspanzije vrtila oko ponovnog sukoba Alliance i Horde nekako je bilo za očekivati da će se Blizzard potruditi da se to osjeti u svakom mogućem trenutku. War Mode se može isključiti ako tako želite i protivnička fakcija vas neće moći napasti i možete mirno uživati u levelanju lika ili drugim aktivnostima nakon što dosegnete maksimalni, 120. level. Ako se ipak odlučite na riskantniji način igranja, onda uz uključivanje War Modea ćete biti nagrađeni sa boostom što se dobivanja experienca tiče ali ste laka meta za protivničku fakciju koja obično vreba u grupicama. Moj osobni problem s tim je što se Horda obično drži Zandalara a Alijansa Kul Tirasa. Tek kada se dostigne maksimalni level onda kreće istraživanje suparničkog kontinenta i sve što uz to ide (svakodnevni world questovi, otvaranje novih baza i ostalo). Tako da dok levelate, ako sa War Modeom naiđete na suparničku fakciju vjerojatno će to biti netko dobro opremljen na maksimalnom levelu i spreman da vam oteža nevino obavljanje questova. Druga stvar je odlazak u dungeone – ili je pred dungeonom hrpa Hordaša ili Alijanera. Teško da postoji neki balans i situacija u kojoj jedna strana neće biti brojčano nadjačana. Kao da se uporno pokušava vratiti world PvP što po mojem mišljenju jednostavno više nije moguće. Postoji hrpa battlegroundova i arena za one koji stvarno žele igrati PvP a za onu manjinu koja sa uključenim War Modeom vreba druge igrače u svrhu „oživljavanja world PvP-a“ neće biti puno zabave - sa dva klika se isključi War Mode i više ne mogu kampirati svoju žrtvu. Rijetke su situacije da će žrtva pozvati prijatelje pa da tu stvarno i nastane neki veći i zanimljiviji PvP. I na kraju, nije mi jasno zašto takav sustav nije uveden na prepatchu Legiona gdje smo se zajedničkim snagama trebali boriti protiv invazija Legije po Azerothu nego je to bio čisti cirkus gdje 20 ljudi pokušava ubiti velikog bossa Legije dok se drugih 20tak ljudi međusobno mačuje svuda okolo. A i oni nesretnici koji pokušavaju ubiti bossa na kraju umru od silnih spellova koje suprotna fakcija baca po pripadnicima Legije a ovi su se samo nesretno našli na putu. No dobro, otišao sam sad previše unazad. Uglavnom, War Mode je novina koja je došla po meni u upitno vrijeme i u rijetkim situacijama zapravo ima smisla biti uključena jer se često dogodi da jedne fakcije ima puno više na njezinom kontinentu nego suprotne.
Iduća velika stvar s kojom je Blizzard postigao veliki uspjeh u Legionu je sustav napredovanja opreme, konkretno oružja koje smo dobili na početku ekspanzije. Ovdje je to rastavljeno na dva dijela: ogrlica (Heart of Azeroth) koju nadograđujemo sa Artifact Powerom, slično kao oružje u Legionu i Azerite oprema koja svaka ima po više tierova skillova. Ogrlica je jednostavna, što više Artifact powera skupljamo to je ogrlica veći level. Azerite gear je složenija stvar i izvedba je lošija od očekivanog. Manji item level Azerite geara ima 3 tiera skillova dok veći imaju po 4 (a kasnije možda i više). Tierovi su zaključani levelom ogrlice i što je ogrlica veći level to vam je više tierova otključano i više skillova pristupačno. Glavni problem je što je kod većine skillova na Azerite opremi vrlo jasno koliko su (bes)korisni i skillovi nisu nasumično generirani na opremi. Tako recimo, za mog lika najbolji Azerite chest, po kombinaciji skillova koji su na njemu, je iz jednog dungeona i to je jedini chest kojeg želim. Problem kod toga je što Azerite oprema je dostupna samo na normal, hard i mythic težinama dungeona i raidova a budući da smo već zagazili u ekspanziju, nitko više ne želi imati plavu opremi iz heroic dungeona već samo mythic verziju. To znači da imate samo jednu šansu tjedno dobiti točno taj komad opreme (jer se mythic dungeoni resetiraju jednom tjedno) i to uvijek samo zadnji boss u dungeonu dropa što znači da će Azerite opremu garantirano dobiti samo jedna od pet osoba u grupi (postoji bonus roll pa želim svu sreću onome tko tako pokuša dobiti Azerite opremu). Artifact power se skuplja preko world questova ili preko Island Expeditiona – scenarija u kojima u timu od vas i još dvoje ljudi skupljate Azerite po nekoj od nekoliko mapa i to na nekoliko mogućih težina (normal, heroic, mythic i PvP).
Zbog promijene statistika atributa likova u novoj ekspanziji i dodavanje global cooldowna na više abilitya borba je dosta sporija u odnosu na Legion. Naravno, ekspanzija je tek počela i neki su zadovoljni kako njihova klasa trenutno funkcionira a neki nisu, sve će se to mijenjati kroz životni ciklus BfA ali ono što ostaje je blago negodovanje fanova kojima je brža borba bolje odgovarala. Što će biti do kraja ekspanzije nitko ne zna, i Legion je počeo sa nekih 300k DPS-a u heroic modu prvog raida da bi na kraju ekspanzije brojevi letili preko 2 milijuna DPS-a zbog čega je i nastao ovaj „stat squish“ u BfA. To reskaliranje značajno je utjecalo na levelanje – mnogi su se u prva dva tjedna žalili kako njihovog lika na 120. levelu bez problema razbije netko tko je 112. level ili nešto slično tome. To opet ide u korist da se spriječi zloupotreba War Modea kako veliki i opaki igrači na maksilanom levelu ne bi zlostavljali manje ali to je vrijedilo samo na početku, sa nešto boljom opremom mjesec dana nakon izlaska ekspanzije više ne vrijede ista pravila.
Mythic+ dungeoni su još jedna velika stvar koja je uhvatila nevjerojatan uspjeh u Legionu gdje se prvi puta pojavila. Možemo gledati na Legion kao veliki beta test mythic+ dungeona: nitko nije očekivao tako veliku popularnost da će od toga nastati i prava velika natjecanja i timovi i da će se dio PvE communitya posvetiti samo tome. Postoje mnogi igrači koji vole i samo žele igrati mythic+ što je veliki uspjeh Blizzarda. Raidovi su namijenjeni za veće grupe i mythic težina raidova je samo za najupornije grupe od (fiksno) 20 ljudi. Za one koji žele veliki izazov ali sa manjom grupom ljudi (ipak je tu i manje organizacije, upravljanja grupom i komunikacijom sa 19 drugih ljudi) to je savršena prilika da se iskažu i dobiju jednako vrijednu opremu. Osjeti se napredak u tom području jer su i dungeoni pomnije dizajnirani da se uklope u zahtjeve mythic+ težina i da se smanji ona razlika između poželjnih i nepoželjnih dungeona za visoke razine mythic+ težine.
Ono što mi i dalje ostaje trn u oku su warforged i titanforged elementi koje Blizzard nije promijenio. Da ne duljim – tko je igrao Legion zna o čemu pričam i koliko boli kada heroic komad opreme titanforgea na nešto veće od osnovnog levela mythic težine. Po meni to nikad ne bi trebao bit slučaj, u najgorem slučaju ako je mythic komad opreme 385 ilvl, maksimalni mogući titanforge heroica ne smije biti veći od 380 jer razlika između ubijanja nekog bossa na heroic i mythic težini može biti i po mjesec dana napetog napredovanja i mučenja a možda ga ni tad ne ubijete. I onda dođe netko sa heroica ili još gore normal težine i ima isti item veći item level od vašeg mythica jer je njegov item titanforgeao više nego što bi trebalo biti dopušteno.
Neću pričati o PvP-u jer ga trenutno ne igram a nisam ni novi raid još prošao (novi guild, duga priča) no ono što sam vidio u raidu je ono što me svaki put iznenadi – nakon 14 godina igra i dalje svakog bossa čini drugačijim iskustvom i zanimljivim mehanikama.
Još jedna velika stavka je priča ove ekspanzije. Dosta igrača se vratilo upravo zato i da vide kako će se ona raziviti, napravili su savršen kaos sa uvodom u Battle for Azeroth gdje je cijela zajednica vodila interni rat tko je kriv za početak sukoba, tko se nalazi u sivoj moralnoj zoni i koga bi trebalo smaknuti prvog. Blizzard će po tom pitanju morati nekoliko puta razmisliti oko odluka koje će donijeti jer Horda nije sretna što se Warchiefovi mijenjaju češće nego što su navikli i putevima kojima su neki likovi krenili dok se Alijansa mora naviknuti da nema više svog starog kralja i što je sada u rukama neiskusnog Anduina i što se u više situacija činilo kako su nadigrani.
Sve u svemu, ne mogu dati objektivnu ocjenu jer sam malo preveliki fan a i MMORPG ekspanziji se ne treba suditi na početku. Može se dati početna ocjena ali jedino je pošteno da se i na kraju ekspanzije ponovno recenzira. Nakon polaganog pada nakon Wrath of the Lich Kinga i dna koje je bio Warlords of Draenor, Legion je ponovno pogurao World of Warcraft prema gore a sudeći po početku Battle for Azerotha taj tempo bi se mogao i nastaviti. Raidovi su uvijek in, mythic+ dungeoni dobivaju sve veću popularnost, sadržaja ima sve više i ako uspiju vratiti život u PvP segment igre na koji se igrači zadnjih nekoliko godina žale, ako Azerite oprema uspije ne dovesti igrače na rub živaca i ako pametno razrade priču onda bi to mogla biti uspješna ekspanzija sa sve većim brojem igrača.