22.11.2022.
Te imam potrebu napisati nešto više nego inače.
Kad god bi se približavala godišnjica smrti nekog umjetnika koji mi je imalo drag tad mi dođe mjesec, dva prije da gledam, slušam njegova djela.
A to se događa i kad će netko tek od njih umrijeti, npr. sa Leonardom Cohenom, George Michaelom, Akijem Rahimovskim čije pjesme sam intezivno slušao nekoliko mjeseci prije.
Možda je slučajno ili ne ali tak je. Snažne emocije kroz omiljene pjesme proživljavam.
Dogodilo se na današnji dan:
-1997. U Sydneyu (AU) nesretno je skončao (samoubojstvo) Michael Hutchence. Bio je član i vodeći vokal skupine INXS. Sa svojom karizmom, stasom i dobrim glasom INXS-u je donio svjetsku slavu a ponajviše u glazbenoj industriji.
Iz bogatog glazbenog opusa izdvojio bih meni najdražu njihovu pjesmu i komotno bih je stavio u mojih top 50 najboljih pjesama ikad a to je Never Tear Us Apart koju je Michael u suradnji sa Andrew Charles Farrissom inače klavijaturistom skupine, napisao stihove i uglazbio.
I popratni video spot za gore navedenu pjesmu kao jedan od meni boljih u pop kulturi i mogao bih ga gledati i na "mute" tj. bez zvuka ali sa zvukom još bolje mi paše.
Postoji i jedna doduše meni zanimljivost vezana uz taj videospot. Volim ovakve detaljne analize nečega, mnogima nebitnih stvari ali sve u životu je dobro sagledati i sa drugih kuteva.
Ja gledam na to da je sve unaprijed zapisano ali i najavljeno na buduće događaje, što se tek kasnije sagleda kao nešto nevjerojatno.
Možda smo postali pomalo površni i vidimo samo highlightove i ne uočavamo male detalje koji su nam ispred nosa.
Ovaj videospot je nešto poput spoja kulturološki nespojivog istoka i zapada gdje barem nakratko nekadašnji zapad Češka (gledajući zapadno kao civilizacijski a istok kao zaostali dio svijeta) postaje od tadašnjeg istoka opet zapad barem u videospotu.
Jer Češka sa glavnim gradom Pragom je kolijevka istočno-europske civilizacije koju je komunistička vladavina mnogo unazadila.
Zanimljivost videospota o kojoj bih napisao nešto više kao analizu i kog zanima neka čita a koga ne neka skrola ili ignorira ali bolje će se razumjeti videospot ako se pročita i u kakvim uvjetima je sniman.
U vezi videospota za tu pjesmu koji je sniman 1987 god. u Pragu u tadašnjoj Čehoslovačkoj koja je bila pod istočnim blokom političkog upravljanja.
A sada o glazbenom videospotu.
Naime videospot započinje onako mirno i romantično sa kadrom ulične dotrajale svjetiljke, dalje kadar nas vodi prema "staroj židovskoj zgradi" u kojoj se između ostalog nalazi ceremonijalna dvorana ali to sad nije toliko bitno ili jest!
Da nastavim dalje, dakle kadar ide prema toj zgradi i u ugaonom lijevom podnožju se vidi kako policajac kao žandar i neprimjetno kontrolira ekipu za snimanje videospota.
Tada se prelazi u drugi kadar sa scenom rijeke Vltave i okolnim rijetko šumovtim parkom u kojem kamera dolazi do lokalnih svirača koji su bitni za uvodni gudački zvučni dio pjesme. Taj kadar je sniman na otočiću Strelecky, današnjem dječijem igralištu.
"Ulični gudački trio" zasigurno je prošao pojedinačno, odnosno svaki od njih detaljnu političku analizu od njihovih šukundjeda pa sve do očeva i konačno odobrenje komunističkih vlasti ne bi li se uopće mogli pojaviti u zapadnjačkom videospotu a kamoli svirati.
Na kraju drugog kadra Michael započinje svoju vokalnu dionicu "Don't ask me What you know is true....." itd, itd.
Sljedeći kadar se nakratko seli na "Karlov most" i "Malu stranu" koja je ustvari brežuljkasto mjesto sa kojeg se može u cijelosti vidjeti središnji dio grada Praga.
Na tom lokalitetu mnogo godina kasnije sniman je horor film "Hostel" kojeg ako niste još odgledali a volite krvoločne horore svakako pogledajte.
Sa tim vidikovcem nešto slično ima i Zagreb. Nešto predivno za turiste i možda najfotografijanije mjesto u Zagrebu.
Sve tri scene imaju dežurnog policajca u izvidnici. Sljedeći kadar gdje Michael pjeva "I could live… for a thousand years" je snimljen na području "Male Venecije" koje je vjerojatno dobilo ime zbog sličnog vodenog prometa kao što je u Veneciji (ITA).
Kada članovi INXS-a od "Karlovog mosta" prilaze malenoj uličici a na kraju te malene uličice se vidi kako sa gornje strane u kadar utrčava dežurni policajac da im kaže da dalje ne smiju snimati i u tom trenu kadar završava brzim prijelazom na drugi tako da nisu uspjeli do kraja izrealizirati isplanirani video scenarij.
U jednom intervjuju u Pragu INXS-ovci su izjavili da je bilo skoro pa nemoguće snimati video pod takvim okolnostima gdje im svako malo uletavao neki policajac i ograničavao koridor kretanja a zabranjena im je bila i odnosno kontrolirana komunikacija sa lokalnim stanovništvom a mjesta na kojima su htjeli snimati su bila strogo kontrolirana i stoga su tamo bili pajkani tj. postavljeni na strateška mjesta.
Sada i jest postalo važno ono od maloprije što se tiče početnog djela videospota, odnosno dopušteno je više snimanja samo u židovskoj arei Praga koje nema baš neke veze sa slavenskom kulturom i komunističkim režimom… pa snimajte tamo "dragi rokeri" koliko želite!!!
Kamera se mora katkad i okretati radi dinamike kadrova pa u kadar ulaze i stvari koje ne bi smjele ali lokalni patrijoti su budni i paze, hehe!
Sljedeći kadar mi je možda i najomiljeniji što zbog saksofon solaže i što zbog kadrova starog groblja. Ah, što sam morbidan ali volim ovako snimke groblja jer to meni predstavlja mirno i sveto mjesto, pomalo arhaično ali nikako uznemirujuće.
U ovom kadru se opet vidi ista ulična svjetiljka kao s početka videa ali sa pogledom na drugu stranu. Kamera na kranu se podiže iznad "starog židovskog groblja" i u kadar opet ulazi Michael koji onako frajerski lepršavo prošeta uzduž groblja prema južnom izlazu i taj dio scene njegovog hoda niz groblje mi je cool.
Na tom prostoru su se tada nalazili štandovi sa suvenirima i da bi odvojili groblje od štandova postavljena je dodatna ograda.
Sljedeći kadrovi se ponavljaju, nastavljaju i isprepliću na već snimljenim lokacijama.
Videospot na kraju pak završava kadrovima okruglog "Kalendarijuma" i "Starogradskim trgom" punog ljudi. Ti kadrovi djeluju kao dvoznačni simboli: skorašnji istek vremena tog mračnog perioda i nade da je čovjekov duh neslomljiv. Uskoro će se "istočni blok" urušiti i kao domino efekt djelovati na sve euroistočne narode.
Još jedna činjenica je ta da nakon 10 g od snimanja videospota Michael će si okončati život i prekinuti nesretni niz događaja koji su mu se dešavali u proteklim godinama. Paradoks naslova pjesme.
(Osim ako gledamo sa religijske strane da je smrt tek početak vječnosti).
I za kraj nevezano uz sami videospot bih spomenuo da je Michaelov ispraćaj bio u katedrali "Svetog Andrije" u Sidneyu 27.11.1997. koji se uživo prenosio i kada je završila "misa zadušnica", preostali članovi INXS-a i mlađi Michaelov brat su preuzeli lijes iznoseći ga tako iz katedrale sve do auta uz pjesmu Never Tear Us Apart.
Još jedna priča je završena. Punktirao sam baš taj dio videa sa ispraćaja a možete kog zanima i u cjelosti ga pogledati. U tom videu se može u par navrata vidjeti Michaelov prijatelj i sunarodnjak Nick Cave također glazbenik.