blade Riječ je o dva fino odvojena, ali i dalje posljedicama povezana sistema.
Sustav taktiziranja je klasičan za Paradox. Imaš pogled na kartu tada otkrivenog svijeta, granice, pokrajine i čitav reljef, dok se ratovi vode na način da podižeš vojsku svojih feudalaca i klikneš na područje koje želiš staviti pod opsadu. Ovisno o kvaliteti vojske i vojskovođa, borba se automatski odrađuje kroz određeno vrijeme.
Makro/mikro ekonomski možeš očekivati većinu stvari koje očekuješ u jednoj Europi Universalis. Određivat ćeš poreze, izglasavat ćeš zakone i time krojiti smjer u kojemu želiš da se tvoje kraljevstvo kreće (ako si neovisan). Određivat ćeš vjerske običaje, ulagati u kulturološki i tehnološki napredak te ćeš održavati diplomatske odnose sa susjedima.
Ono gdje igra dobiva na dubini je u tome da svako kraljevstvo, svaka grofovija, svaka pokrajina i svaki grad ili crkva imaju svoj lika koji je zadužen za vodstvo tog područja. Što znači da ćeš stalno baratati s ljudima. Ako ćeš htjeti izglasati zakon koji će te približiti apsolutizmu, morat ćeš osigurati glasove svog vijeća. Vijeće se sastoji od 5 ili 6 osoba koje ti postavljaš na te pozicije, no moraš paziti jer svaka osoba ima svoje mišljenje o tebi, što znači da snažne vazale želiš usrećiti kako ne bi podigli pobunu. Najbolji način za usrećiti ih ovisi o njihovim vrlinama i manama. Netko je ambiciozan, no vjeran pa se isplati dati mu poziciju u svom vijeću. Netko je pohlepan pa je dovoljno baciti mu malo zlata ili pak zemlje da odluči o svom glasu. Vijeće je samo jedan dio takve diplomacije. Moraš baratati sa svim vazalima, a onda još i održavati vanjsku politiku na način da dogovaraš brakove i saveze koji će ti omogućiti da imaš veću fleksibilnost u ratovanju i eskpanzionizmu.
Dio gdje RPG elementi dolaze u igru su baš te vrline i mane koje ima i tvoj lik. Imat će svoje želje i ambicije ili će pak imati svoje mane poput te da voli popiti i pojesti što će mu s vremenom smanjiti zdravlje. Ovisno o tvojim odlukama, može prerasti u oličenje zdravlja. Postoje i dodatne "vještine" koje se mogu zaraditi XP-om, a one uključuju stvari poput 10% većeg pijeteta u slučaju da se drže dobri odnosi s papom ili pak 15% veća šansa da se rodi snažno dijete.
Nisu to standardni RPG elementi poput Baldur's Gatea, postoje temeljnih nekoliko elemenata poput znanja o ratovanju ili baratanja novcem, no sve ostalo se podiže vještinama koje nisu ništa drugo nego kao što bi imao utjecaj visokog poreza na zadovoljstvo građana u Europi Universalis. Sve na neki način utječe na politički dio igre. Tako da ne očekuje nekakav grind, ovdje RPG elementi dodaju dubinu koju druge strategije nemaju i tu dubinu koristi kako bi igri dodalo osobnu priču koja je uvijek jedinstvena. Svaka vještina povući će novi set događaja koji mogu zadesiti tvog vladara i koji mogu pomoći krojiti budućnost čitave regije.